Про найдорожчий мистецький твір

«Salvator Mundi»
(«Спаситель світу»)

Ця історія розпочалася у Новому Орлеані, коли два антиквара, приїхавши на розпродажу майна в одному із збанкрутілих обійсть, виявили погано відреставроване та частково зафарбоване полотно. Було відомо, що його тодішні власники придбали наприкінці 50-х років ХХ століття за 60 доларів США. Довірившись своїй підприємницькій «чуйці» вони викупили картину за суму трохи менше 10 тис. доларів США та віддали її на реставрацію. У ході робіт та відновлення оригінального зображення, з’ясувалося що картина схожа на втрачену роботу Леонардо да Вінчі, яка була відома під назвою «Salvator Mundi» («Спаситель світу»), яку художник написав, орієнтовно, у 1500 році. Ця картина значилася в описі колекції живопису англійського короля Карла І у 1649 році та, починаючи з кінця XVIII століття, вважалася втраченою.

Відреставрована картина Леонардо проходила експертизу у найвідоміших світових музеях. Причому, експертні думки різнилися: хтось висловив сумнів в оригінальності роботи; хтось дійшов до думки, що картину, яку відразу назвали «Друга Мона Ліза», за присутності схожих рис та авторських прийомів (наявність жіночих рис у чоловіків і чоловічих – у жінок, які зображувалися на полотні), почав малювати да Вінчі, а закінчували портрет вже його учні. І лише лондонський музей прийшов до висновку про оригінальність роботи та про її авторство Леонардо да Вінчі.

В 2011 році картину було виставлено у Національній галереї Лондона як оригінал роботи да Вінчі, що стало сенсацією серед поціновувачів творчості художника. А її ринкова вартість, на той час, оцінювалася у 200 млн доларів США. Через два роки, у 2013 році, її придбав один мільярдер-колекціонер за 127,5 млн доларів США.

15 листопада 2017 року, на всесвітньовідомому аукціоні Christieʼs, цей витвір мистецтва було продано за 400 млн доларів США, перекривши вартість попереднього художнього шедевру авторства Пабло Пікассо «Алжирські жінки» (179,3 млн доларів США у травні 2015 року) більш ніж у 2 рази. Торги тривали 20 хвилин. Стартова ціна становила 100 млн доларів США, а крок аукціону становив 50 млн доларів США. З врахуванням комісій та аукціонних зборів, кінцева ціна «Salvator Mundi» склала 450,3 млн доларів США.

Покупцем картини стала непублічна особа – Бадер бін Абдулла бін Мухаммад бін Фархан аль-Сауд, саудівський принц, який ніколи не був колекціонером антикваріату та статки якого не дозволяли викласти майже півмільярда доларів за зображення християнського Бога. Усе це наштовхнуло втаємничених, в хитросплетіннях інвестицій у предмети мистецтва, на думку, що реальним покупцем картини став наслідний саудівський принц Мохаммед бін Салман аль Сауд, родич офіційного покупця. А сама картина мала стати окрасою нового музею «Лувр Абу-Дабі».

З тих пір картину ніхто не бачив, а думки, щодо місця її розташування, суттєво різняться – від зберігання на митному складі до перебування на особистій океанічній яхті наслідника престолу Саудівської Аравії.