Про одну традицію у страховому бізнесі

Великобританія здавна відома своїми традиціями. Вони стосуються як повсякденного життя звичайних людей, так і діяльності державних інституцій. Проте, у цій розповіді мова піде про історичну традицію, яка сформувалася у страховому бізнесі, у товаристві Ллойда.

Загибель фрегата «Лютін»

Ця історія, яка мало не поставила хрест на усьому страховому бізнесі цієї компанії, бере свій початок у 1799 році, коли із британського порту Ярмут до Гамбурга вирушив фрегат «Лютін». Цей корабель, який було захоплено англійцями у французів у 1793 році, мав на облавку золота у зливках і монетах на тогочасну астрономічну суму в 1,175 млн фунтів стерлінгів, які призначалися для розрахунків англійських купців зі своїми європейськими колегами. Природно, що такий вантаж необхідно було застрахувати. І страховий захист, на суму 900 тис. фунтів стерлінгів було забезпечено страховим товариством Ллойда. Розуміючи усю ризиковість цієї операції, Джон Юліус Ангерштейн – тогочасний керівник компанії, який був праонуком засновника товариства, не хотів страхувати це перевезення, але можлива вигода заставила його ризикнути. Як виявилося – даремно, поставивши під загрозу увесь родинний бізнес.

Після початку плавання, поблизу берегів голландського острова Вліланд, «Лютін» потрапив у шторм, внаслідок чого корабель втратив управління, налетів на мілину де його і перевернув морський вал. Загинули всі 269 членів екіпажу, а страхова компанія Ллойда змушена була виплатити 900 тис. фунтів стерлінгів.

Дзвін з «Лютіна»

Протягом наступних років здійснювалися неодноразові спроби підняти золотий вантаж «Лютіна», водолазами, разом із частиною золотого вантажу, було піднято мідний 50 кілограмовий дзвін з «Лютіна» та його дерев’яний дубовий штурвал. Цими предметами було вирішено увіковічнити пам’ять про найбільш невдалу страхову операцію Ллойда. Із штурвалу було зроблено стіл та крісло, які використовує діючий керівник Ллойда, і які мають завжди нагадувати про існуючі межі ризику. А дзвін було спочатку поставлено під столом керівника, а згодом, починаючи з 1896 року – розміщено у головному операційному залі товариства, де його використовували для подачі сигналів про стан застрахованих суден: один удар – судно пропало безвісти; два удари – судно вдало дійшло до порту призначення. Коли у реєстрах Ллойда робиться запис про судно, яке пропало безвісти, то після одного удару в дзвін робиться оголошення, приблизно такого змісту – «Панове увага! Судно таке то, реєстровою місткістю такою то, яке належить фірмі такій то і застраховане у нас, перебуваючи на маршруті із такого то порту, не прибуло до місця призначення. Із сьогоднішнього дня це судно вважається пропалим безвісти». За правилами Ллойда, виплата страхового відшкодування здійснюється через 2 тижні після удару в дзвін та оголошення про пропажу судна.

З розвитком засобів навігації, передачі повідомлень та рятувальних служб морські судна почали гинути все рідше. Тому, традиція у постійному використанні дзвону зійшла нанівець. Останній раз про загибель судна дзвін сповіщав у 1979 році, а про щасливий прихід до порту призначення – у 1989 році.

Розміщення дзвону з «Лютіна» у операційному залі товариства Ллойда

До речі, сигнал у два удари використовується у тих випадках, коли товариство Ллойда відвідують високоповажні особи, типу членів королівської родини чи першого лорда британського Адміралтейства. А сигнал в один удар робиться у тих випадках, коли відбуваються якісь світові події катастрофічного масштабу, наприклад, терористична атака 11 вересня 2021 року, землетрус та цунамі 26 грудня 2004 року тощо.